deník bývalého studenta z VOŠMT

Křesťane, ještě jednou zvaž svou cestu, než sejdeš mimo...

Milý křesťane,

kdysi před mnoha lety když jsem byl ještě velmi mladý jsem se obrátil prostřednictvím kurzu Alfa pořádaného Slovem života v Havířově. Členové církve se zmínili o tom, že jejich příbuzní je označují jako sektu. Svěřili se s tím, že kdysi pozvali své příbuzné a byli z tohoto charismaticky či možná neocharismaticky orientovaného prostředí natolik vyděšení, že to zanechalo zlou pachuť v žaludku příbuzných. Byli svědky události mluvení jazyků a označili to za extrémismus, fanatismus a já nevím co všechno. Slovo hnutí víry jsem neznal a nevěděl jsem co to je. Byl jsem ve styku s několika bývalými členy, kteří tuto církev opustili. Jeden z nich, domnívám se měl blízko k orientálním cvičením nebo bojovému umění. Tento člověk mě varoval před touto cestou Slova života a že jednou si budu vyčítat, jak jsem byl hloupý, že jsem tam lezl. Uplynulo cca 20-21 let a světe div se, zjistil jsem že měl pravdu nejen on, ale i ti příbuzní. Byl jsem naivní děcko s vymytým mozkem, které neznalo bibli a nevědělo nic o tomto složitém světě teologie. Neznal jsem historii církve. Po tom co jsem byl pokřtěn v této církvi, naneštěstí již indoktrinovaný, jsem přijmul tzv. křest Duchem Svatým, což je termín zřídka kde se vyskytující v bibli, snad na jednom jediném místě... Ale hnutím víry nesprávně chápaný. Abych vás neodradil dlouhým psaním, vrátím se k tématu později a začnu hned tím, že přejdu k jádru problému. Takže přeskočte mnoho let mého života a jsme ve stavu, kdy poučen a seznámen s historií pentekostálního hnutí, chci tě mladý křesťane varovat. Nebuď tak najivní jako já. Já nic nevěděl. Stačilo mi chodit do církve, tj. na shromáždění, číst bibli, účastnit se křesťanských akcí atd. Ale nezvzdělával jsem se.

Počátky pentekostálního hnutí se obecně berou někdy od roku 1902-1907. Pentekostální křesťané hodně mluví o tzv. Druhém vylití ducha na Azuza street neboli probuzení. Upřímně ti řeknu, je to všechno jeden velký podvod, lež a klam. Nestoudný podraz. Pentekostálně orientované školy neučí objektivní historii, vybírají si jen to co se jim hodí do krámu, takže mladý věřící student nemá možnost si vybrat jako cestou jít. Cesta byla předem vyšlapána a pravda je to co kážeme my. Nicméně, když tedy začneme pátrat v historii, například v dobovém tisku 19. století, konec 19. století a začátek 20. století, zjistíme, že přesvědčení o tom, že by měl být podruhé vylit Duch Svatý se vůbec nezakládá na spolehlivém biblickém základu, tj. na bibli, ale bylo to jen zbožné přání heretiků a pomatenců, sektářů, kteří šířili své bludy v nebezpečných kultech. Tyto kulty, které mám na mysli předcházeli pentekostalismu a byli tak nebezpečné, že při tom umíralo množství lidí - týraní, hladovění, mučení, zabíjení. To mluvím jen o fyzickém násilí a nesmírných krutostech, naprostých bestialitách. To zatím nemluvím o herezích, které šířili.

Za zakladatele Pentekostalismu pentekostální křesťané považují Charles Foxe Parhama a Williama J. Seymoura. Seymour byl Parhamův žák, ale když černoch Seymour zjistil, že Parham je rasista, rozešel se s ním. Ale rasisti to byli oba dva. Jeden se věnoval jen černému publiku, kdežto druhý jen anglosazskému a angloamerickému publiku. Celý ten pentekostalismus totiž vznikl z přesvědčení, že jen velmi úzká skupina (asi 144.000 píše se v Janově zjevení) bude zachráněna. A tak nikdo kdo nepřijal "křest v Duchu Svatém a nemluví jazyky" není od Boha a nebude spasen. Za touto Parhamovou teologií se ale skrývalo mnohem víc, parham skutečně věřil, že spaseni budou jen anglosasové a angloameričani, černoši a asijati nikoliv. Byl velmi pobouřen z toho co viděl na Azusa street. Není jasné, jestli byl více pobouřen projevy spiritismu a čarodějnictví nebo tím že byl rasista. Seymoursovo probuzení na Azusa Street nabralo takových obrátek, že začalo přitahovat spiritisty, čaroděje a různé lidi, kteří se otevřeli okultismu. Seymour to nedokázal kontrolovat. Parhama mimo jiné štvalo množství individualistických uskupení, které nebyli pod kontrolou a z jeho knihy Hlas volajícího na pustině vyplývá, že nejvíce kritizoval Johna Alexandera Dowieho a Franka Sandforda! Jenže to byli jeho duchovní otcové! Od nich se Parham učil. A oba byli heretici a sektáři. Frank Sandford odsouzen tuším na deset let za vraždu, ale detaily si te nepamatuji. Můžete si to sami dohledat. Ovšem samozřejmě o tomhle se v pentekostalistických kruzích nedozvíte o tom se mlčí. Pro tyto informace musíte jít ke konkurenci třeba k baptistům. John Alexander Dowie byl neúspěšný pastor či duchovní, který měl v Austrálii na starost kongregaci o počtu asi 20 členů. Nenaplňovala ho tato práce. On byl obchodník toužící po úspěchu a chtěl být slavný. Z jeho dochovalé korespondence víme, že se otevřel tzv. Novému myšlení, které bylo v 19. století velmi populární a vznikly z toho takové církve jako Unity, Christian Science a tuším že i Oneness (českými názvy si nejsem jistý asi: Jednota, Křesťanská věda a Jednost). Dowie se zaobíral manipulací a kontrolou mysli, také "magickými" a marketingovými triky, které se naučil od jistého podvodníka a zloděje, se kterým byl v kontaktu nebo ve spolupráci. Nakonec Dowie zkoušel také spiritismus (nejen, že se účastnil spiritistických seancí, ale sám byl tím kdo tyto věci provozoval!). Dowie se ve svém dopise svěřil, že on je ten největší ze všech spiritistů. Nicméně Dowie se celkově rád chlubil... Jeho knihovna tedy byla plná těchto věcí a on sám se otevřel okultním silám, zcela jistě i hypnotickým silám, protože toto s tím souviselo. Dowiemu se nakonec povedlo tuším někdy kolem roku 1986 (?) prorazit a začal být úspěšný léčitel vírou. Byl to ovšem podvodník, který nikdy nikoho nevyléčil, pouze dělal "magická kouzla", oblboval lidi, využíval toho, že byli zfanatizovaní a osobně ho neznali. Neustále měnil působiště a cestoval, aby mu lidi, které oklama nemohli pokazit reputaci. Byl to obchodník, který podobně jako dnešní Benny Hinn, nebo Kenneth Copeland tahal peníze z najivních věřících a na tom si postavil svou živnost a svou kariéru. Zbohatl a přišel s plánem založit město Zion, které bude jen křesťanské. Nejdříve nasliboval hory doly, povypůjčoval si peníze, založil tam taky banku a lidi co tam chtěli bydlet, mu museli zaplatit nejen za to bydlení (tužím že to byly smlouvy na 1000 let dopředu), ale museli veškeré své peníze dát do jeho banky. Nebylo snadné odtamtud odejít. Charles Fox Parham se nakonec pokusil převzít moc a chtěl lidi od něj odvést, což se mu částečně povedlo, získal asi 1000 lidí, kteří ho následovali. Nicméně v tom Zionu se ho pokusili zabít na evangelizační stan jakoby "náhodou" spadla věž (asi vodojem). Od Dowieho se ještě odštípil Frank Sandford, který taky měl vlastní kult a umírali kvůli němu lidé. Toto je jen taková slabá ochutnávka toho z čeho vlastně vzniklo pentekostální hnutí. Na vysvětlování všech herezí v tomto článku nezbývá prostor.

Doporučuji každému, kdo se dostal s pentekostalismem do styku, aby si prostudoval okolnosti vzniku pentekostalismu a co ti lidi učili. Vytrhávali verše z bible z kontextu a spoléhali na "nadpřirozená" zjevení tak jak je známe právě u hnutí víry. Podle mého názoru Parhamova kniha Hlas volající na pustině svým způsobem dokládá, že kořeny hnutí víry vedou nejenom k E. W. Kenyonovi, ale také ke Parhamovi, jeho zejména k sektě Parhamitů, vedenou dalším podvodníkem: Johnem G. Lakem, který se nějakým způsobem podílel na násilnostech a vraždách v kultu Parhamitů a při útěku před spravedlností prchl do Afriky, kde pak své bludy šířil dál. Už skutečnost, že Parham se hlásil ke nacionálně orientovanému Britskému impériu je alarmující, natož číst ty hereze obsažené v této knize. Dowie a Frank Sandford se považovali za Elijáše a proroka, což vedlo k tomu, že ostatní věřící je museli slepě následovat a poslouchat. Oni si žili v přepychu a pohodlí, zatímco ti ostatní co byli pod nimi byli chudí a neustále vykořisťováni, zadlužováni a nedostávalo se jim lékařské péče. 

Toto je hlavní bod, kterého si musíme všimnout a zapamatovat. Parham skutečně odmítal lékařskou péči, i když poté, podobně jako Dowie, oba na veřejnosti tvrdili něco jiného. Dowie neposkytl zdravotní pomoc své dceři, která uhořela a nedokázal ji uzdravit. Jenže problém je v tom, že oni věřili a byli hluboce přesvědčeni, že příčinou nemoci je hřích. Bůh trestá tyto zatracence za to, že nemají dost víry a neodevzdali se dostatečně "slepě" následování Dowieho, Franka Sandforda, Parhama, či Johna G. Laka a toho druhého vůdce - Toma Hezmalhalcha (odkaz ke čtení). Tento stupeň duchovní tvrdosti, zaslepenosti a tyranie je završením legalismu, který počal ve Hnutí svatosti ještě za časů Johna Wesleyho, kdy se jeho kolega Charles Fletcher odchálil od Johnovi doktríny o dokonalém posvěcení. Hnutí svatosti se tak začalo hnát za křesťanskou dokonalostí, jako by ji křesťan neměl. A to byla největší lež, která byla na počátku toho všeho. Další velký heretik pak byl Charles Finney. Ten nesprávně chápal co je to posvěcení a svatost, a položil tak základy legalismu ve hnutí víry a pentekostalismu.

No kdyby Bůh za hřích trestal jen nemocí... Víme, že egypťané byli za faraonovu pýchu potrestáni i jinými způsoby, nejen morem, ale také žábami, úmrtím prvorozených po celé zemi, atd. Ale třeba král Chizkijáš měl zemřít, ačkoliv byl věrný Bohu a zbavil Izrael modloslužby a nezemřel. A když si vyžádal život, pak odpadl od cesty a svedl celý Izrael do hříchu. Parham tvrdil o Jóbovi, že zhřešil, ačkoliv bible jasně říká že ne. Toto Parhamovo učení je ve shodě s tím, čemu věří hnutí víry. Samozřejmě HV mají něco navíc, mají tam i doktrínu prosperity, kterou jsem slyšel například ve Slově života v Brně. Kázal to tam jeden kazatel který byl myslím původem z Ukrajiny.

Takže co se mě týče, dostal jsem se do Apoštolské církve, protože Slovo života se rozpadlo. Došlo ke sloučení, ale neproběhlo žádné poučení o herezích hnutí víry. Tedy já jsem ještě mnoho let nevěděl co to hnutí víry je. Až pak po mnoha letech snad po 15 ti letech jsem narazil na článek Milana Bubana (MB působí na VOŠMT). Článek vyšel v časopisu Dingir cca rok 2008 a tam se vysvětluje pět herezí hnutí víry. Myslím tedy že těch herezí je mnohem víc, ale toto je pět oblastí, se kterými se ztotožňuje Assemblies of God. Já osobně ještě vidím jednu velkou herezi a to je ztotožnění ohně Božího soudu (tzn "oheň") s Duchem Svatým nebo se křtem Duchem Svatým. Osobně také vidím velmi silně propojenost hnutí víry a okultismu, ale to už od počátku vzniku pentekostalismu, bylo to tam od toho Dowieho a jazyky se šířili ne poprvé mezi Seymourem, ale mezi Quakery (což jsou unitáři), Mormony a Irvingity (Edward Irving byl taky heretik, který věřil tomu, že Kristus nebyl nezhříchu a byl kvůli tomu odsouzen církví... Leč na detaily ohledně tohoto heretika si nevzpomínám). Nutno podotknout, že se nejednalo jen o jazyky, ale i o padání na podlahu, válení na podlaze, křeče, křiky, skákání atd. všemožné zvířecí a tělesné projevy typické pro hnutí víry a charismatiky. Mezi učením J. A. Dowieho a učením Irvingitů je taký silná podobnost, akorád že já četl dobový článek od toho Irvinga z doby, kdy ty "jazyky" praktikovali teprve asi půl roku, a ve skutečnosti se nejednalo o jazyky, ale o jakýsi dušený histerický pláč ženy. Pak na jeho shromáždění kdosi cosi prorokoval o odsouzení těch, kdo nepřijmou jazyky a to měl být jako výklad té nesrozumitelné řeči té ženy, která neartikulovala. Prostě to nedávalo smysl.

Vznik pentekostalismu tedy je bohatě opředen herezemi a okultismem, spiritismem a čarodějnictvím, všema podezřelýma existencema, že se člověk může podivovat na tom kolik zla toto hnutí neslo. Fanatici, kteří byli uvnitř hnutí však, neviděli a neslyšeli, nebyli ochotni naslouchat odlišné straně. Třeba Parham nebyl ochotný uvěřit když z novin slyšel o tom zabíjení v kultu Parhamitů, vyšetřování nevěřil a neodsoudil to. Bylo to proto, že to byl fanatik, něco podobného jako Dowie a Frank Sandford.

Takže v té apoštolské církvi jsem se nic nedozvěděl o hnutí víry, tam nás učili všeobecné toleranci (jsou přece součástí ekumeny). Takže tyto témata jsou tam v podstatě tabu. Pak jsem se dostal do hnutí NAR (Nová Apoštolská Reformace, termín zavedený Wagnerem. Mimochodem, dneska jsem náhodou našel ofocený článek z VOŠMT, z časopisu z roku 2002, kde byl právě Wagner citován v celém tom článku. Článek se jmenoval "Souboj s královnou nebes", vydáno v dubnu 2002. Časopis se zřejmě jmenoval "Překročit hranice" neboť toto je uvedeno v zápatí. Na str. 6. Wagner píše o teritoriálních duchách a Efezské Artemis, jako že to měl být ten teritoriální duch. Jenže toto v bibli nenajdeme, to si tam prostě NAR dosazuje na základě těch duchovních zjevení. A já jsme se s něčím podobným setkal na Škole uctívání, kterou pořádaly České studny. Tady ty duchovní boje proti teritoriálním duchům, to měla pokud si pamatuji na starost jedna vedoucí, která vedla tanec a myslím, že se jmenovala snad Agáta Herok? No kdo jste tam byl tak asi víte. Prostě tyhle věci v bibli nejsou a je to společný problém, že tito lidé z hnutí víry za vším vidí působení satana a zla. Jenže v bibli nečteme, že bychom tyto věci měli dělat, jen je to poněkud vytržené z kontextu, když to ti lidé tvrdí. Ostatně v bibli máme příklad, kdy Ježíš řekl jak se mají věřící modlit. Nebyli jsme povoláni k tomu, abychom vedli duchovní války jak to vidíme v dominionismu (jehož cílem je obsadit sedm oblastí světa jako kultura či zábava, škola, rodina a výchova..., tak aby tam vládli křesťané a pak údajně přijde Kristus, aby vládl na zemi). Kromě toho tato škola uctívání si bere za cíl učit rozvíjet dary poroctví, jenže v bibli se nepíše, že se to máme učit, tam to prorok buď má a Bůh k němu mluví nebo to nemá. A pokud si myslí že se to učí a prorokoval by nepravdivě, tak zemře a vinu ponese i ten kdo toto proroctví přijmul.

Před několika lety kdy jsem se ještě pochyboval ve hnutí víry - párkrát jsem navštívil místní sbor, neboť jsem ani nevěděl, že je to hnutí víry, ale už to nikdy neudělám, byla to strašná chyba! To že je to hnutí víry jsem se dozvěděl až náhodou co jsem si přečetl jistou diplomovou práci (možná to byla dizertační práce, už nevím) od jisté paní Heleny. Bylo to na téma Oáza a Generálové viry. A ona tam všechno popsala a vysvětlila. Nevím jak jsem se k tomu dostal a proč jsem to hledal, ale když jsem to pročetl zjistil jsem, že sbor, který navštěvuji je nejspíš právě toto. Položil jsem tomu pastorovi emailem otázky a on se "rozčílil" a napsal mi seznam a autorů které uznávají. Mezi nimi byl i Torben Sondegaard a učení poslední reformace (The Last Reformation), kterého jsem i já sám uznával, ale pak tam byli lidi jako Benny Hinn a další heretici, což mě probudilo. A pak jsem četl i ten článek od M. Bubana. Pak jsem narazil na toho J. A. Dowieho a všechno to četl a zkoumal více do minulosti až to bylo všechno jasný. Prostě v pentekostalismu není žádné jasné rozdělení že by hnutí víry, spiritismus, okultismus apod. bylo oddělené, ono to vychází z jednoho společného kmene, počíná to herezemi hnutí Svatosti, které vedou k legalismu a zpochybňování spasení jednotlivce! Pak to jde přes ten přelom 19. a 20. století kde jsou ještě větší hereze a samý okult, spiritismus a tyhle věci. Zmítání na zemi a válení se, křeče, to vše jsou podle bible projevy démonů a apoštolové nic takového nedělali. Takže možná se milý křesťane rozhoduješ jestli jít na školu VOŠMT. Dobrá je tam ta výuka hebrejština a řečtiny, ale co se týče historie církve, doporučuji studovat někde jinde, ale kde to ti neporadím. Rozhodně stojí za to pátrat po pravdě a je dobré znát kořeny tzv. apoštolské víry.

Zobrazeno 168×

Komentáře

dromedar

Ve kterém křesťanském proudu jste tedy nakonec zakotvil?

VOSMT

Už nejsem v žádném, neumím se zařadit. Odvrátil jsem se od pentekostalismu, charismatismu i od metodismu. ČÍm hlouběji studuju metodistické hnutí tím víc zjišťuji jak je v něm zasetý legalismus a moralismus, ale ten Finney měl brutální vliv na celý (?) evangelikalismus. Možná na celý ne, jen mi to tak připadá. Dnes vydávám nový článek o tom Finneym

Zobrazit 2 komentáře »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona signály.cz